Jeg startet på Høyskolen Kristiania høsten 2020. Lite visste jeg om hvordan mine første år som høyskole student skulle være. Midt i min overgang fra videregående til høyskole, traff verden nemlig på en koronapandemi. Dette skulle snu helt om på verden og da også min studietid.
Mitt første år som høyskolestudent
I det første året som koronastudent, ble hverdagen en helt annen enn jeg så for meg. Jeg var klar for å møte mange nye venner fra ulike byer og stifte mange nye vennskap. Dette ble en vanskeligere oppgave enn jeg så for meg, når alt av forelesinger ble på zoom, og skolen vendte om til digital undervisning. Vi hadde lite fysisk kontakt med både lærere og elever, noe som var det jeg gledet meg til ved å komme til Oslo. Jeg var stort sett hjemme i leiligheten min i Oslo, og hver morgen ble identisk. Jeg stod opp, lagde kaffe og satt meg ned med en zoom forelesning. Etter en god stund ble jeg vant til denne form for studie, og ettersom jeg hoppet rett fra videregående til høyskole ble dette en rar studiehverdag for meg. Mitt første år som høyskolestudent var alt i alt krevende og ikke minst uforutsigbar, men jeg har også lært mye i form av disiplin og planlegging.
Mitt andre år som høyskolestudent
I mitt andre år som høyskolestudent under koronapandemien er hverdagen fortsatt preget av digital undervisning og hjemmekontor. Med ett års erfaring som koronastudent har jeg nå lært meg og blitt vant til den mer digitale hverdagen. Jeg har fått gode rutiner i form av hvordan jeg kan legge opp studiehverdagen, og jeg har blitt vant til det å gå på høyskole. Litt inn i mitt første semester som andre års høyskolestudent, gikk noe opp for meg. Jeg merket at jeg hadde mye tid, men hva jeg skulle bruke tiden på var jeg ikke helt sikker på. I en mail fra høyskolen kom det et forslag om noen av studentene ville ta et kurs som ble kalt «dialog i praksis». Dette var et kurs som kostet 3000 kroner, men som noen heldige studenter kunne få gratis. Dette bestemte jeg meg for å prøve, og jeg ble en av de heldige som fikk delta på kurset. Etter endt kurs reflekterte jeg over studiehverdagen og hvordan jeg kan bruke tiden godt som digital student. Jeg konkluderte med at den digitale verden har mange goder, en av dem er at jeg kan gjøre det meste fra akkurat der jeg sitter. Dette fikk meg til å ta flere digitale kurs og gå dypere inn i den digitale verden.
Mitt andre semester som andre års høyskolestudent
Nå er jeg på mitt andre semester i mitt andre år. Jeg har påbegynt et valgfag, som er digital markedsføring, og jeg trives godt. Etter litt lengre erfaring som digital student, er jeg nå blitt mye mer interessert i den digitale verden og valgte derfor valgfaget digital markedsføring. Dette semesteret skal jeg lage blogg, opprette egen nettbutikk og dykke dypere i den digitale verden vi alle står ovenfor. Jeg ser svært frem til et semester med digital markedsføring og alt det har å tilby.
Livet som koronastudent har vært krevende, lærerikt og givende. Jeg ser frem til de gjenstående fagene jeg har i bacheloren og har et lite håp om at vi kan treffes mer fysisk dette semesteret og fremover i bacheloren min.
3 Responses
Hei, Andreas!
Så fint at du har opprettet blogg og publisert første innlegg!
Du løser oppgaven bra ved å dele opp teksten etter semester/år. Det er veldig fint at du benytter deg av avsnitt og underoverskrifter for å bryte opp teksten. Til neste innlegg vil jeg anbefale å benytte bilder for å gjøre teksten fyldigere, samt skrive litt lenger!
Masse lykke til – jeg gleder meg til å neste innlegg!
Tusen takk for god tilbakemelding!
[…] jeg synes har vært mest interessante, har jeg skrevet om i blogginnleggene mine. Dette er «Studenttilværelsen under koronapandemien», «Plattform- og delingsøkonomi«, «Det er ikke et spørsmål om, men når, kunstig […]