Hei! Nå er jeg ferdig med del en av kurset i digital markedsføring og jeg beveger meg over i del to av kurset. Dette kurset heter sosial kommunikasjon. Foreleseren jeg skal ha i kurset heter Cecilie Staude. I kurset vil sosial kommunikasjon bli sett på i lys av et bærekraftperspektiv.
I dette blogginnlegget vil jeg se nærmere på hvordan beslutningsreisen fungerer, og bruke et av mine siste kjøp som eksempel. Deretter skal jeg knytte det opp mot de ulike fasene i hele kjøpsprosessen og forklare disse i en forenklet utgave.
Kjøpsprosessen/kundereisen
Nesten hver gang man kjøper noe går man igjennom det som kalles en kjøpsprosess eller kundereise. De ulike fasene man går igjennom i kan deles inn i tre faser, før, under og etter og dette danner kundereisen. I dag kan denne prosessen også foregå digitalt ettersom informasjon er svært tilgjengelig på internett. Hele prosessen starter med at man oppdager et behov eller problem. Det kan for eksempel være at det er noe du mangler eller bare noe du får lyst til å kjøpe. Etter man har kjent på behov tar man steget videre for å søke etter informasjon. Dette kan være digitalt eller ved å spørre andre. Etter man har innhentet informasjon har man gjerne et par alternativer og da vil man vurdere de ulike alternativene. Når man har vurdert og besluttet hvilke alternativ man vil kjøpe, kommer man til selve kjøpet, dette kan være enten fysisk i butikk eller digitalt. Når man har gjennomført kjøpet og fått produktet, går det videre til evaluering. Grunnen til at man evaluerer er for å forsikre seg om at man har gjort et godt kjøp, det kan være at man forsetter å lese om produktet eller snakker med venner og familie for å få bekreftet at kjøpet er nyttig og at man har gjort riktig valg. Under ligger kundereisen steg for steg slik jeg har forklart at den foregår.

Mitt nylige kjøp
I skole og jobb sammenheng hadde jeg bruk for en ny PC. For ikke så lenge siden kjøpte jeg meg derfor en ny Mac. I den anledning gikk jeg selv igjennom kundereisen og alle de ulike fasene som hører til.
Behovserkjennelse
I behovs fasen kjente jeg på et behov når det gjelder bruk av den gamle PC-en min i skole og jobb sammenheng. Jeg trengte noe som var brukervennlig og som jeg lett kunne ta med meg overalt. Jeg kjente på et udekket behov som gjorde at jeg nesten følte på enn type «sult» for å løse det.
Informasjonssøking
Etter at jeg kjent på et udekket behov, begynte jeg å søke etter informasjon og dette gjorde jeg på flere måter. Jeg brukte internett til å søke på ulike PC-er og leste om de ulike produktene. I tillegg til dette spurte jeg venner som hadde ulike PC-er og en venn som jobbet med salg av elektronikk. På denne måten
Vurdering av alternativer
Etter å ha søkt etter informasjon, fant jeg frem flere ulike alternativer jeg kunne tenkt meg. Deretter satt jeg de opp mot hverandre og så på faktorer som produktomtaler og pris. Siden dette var snakk om et litt større kjøp, brukte jeg god tid på å sammenligne å vurdere de ulike alternativene enn hvis man for eksempel skal kjøpe en hårbørste. Derfor satt jeg av god tid til å vurdere alternativene.
Kjøpsbeslutning
Etter hvert som jeg hadde gjennomgått alle alternativene og satt de opp mot hverandre kom tiden for selve kjøpsbeslutningen. Det første jeg vurderte da var om jeg skulle kjøpe på nettet eller i butikk. Jeg kom frem til at jeg ville kjøpe i butikk fordi da kunne en ansatt fortelle meg mer om produktet og svare på eventuelle spørsmål før jeg gjør kjøpet. Det var også en fordel at jeg fikk produktet med en gang slik at jeg slapp eventuell lang leveringstid.
Evaluering
Tiden etter jeg hadde gjennomført kjøpet er også viktig. Jeg ville forsikre meg om at jeg hadde gjort et godt kjøp og et riktig valg. Måten jeg gjorde dette på var å fortsette å lese å søke på nett om produktet, og forhøre meg med venner. Dette ga meg en form for bekreftelse om at jeg hadde gjort en riktig beslutning ved å kjøpe ny Mac.
Avslutning
Som en avslutting, vil jeg komme med en oppfordring. Neste gang du skal kjøpe et produkt, prøv å tenk gjennom de ulike stegene du går gjennom i tiden før, under og etter kjøpsprosessen. Dette kan kanskje bidra til at enklere finner det produktet du ønsker deg!
Om du har en kjøpsprosess du selv har opplevd og tenkt over, gjerne del den i kommentarfeltet eller send meg en melding, veldig interessant å høre om!
Kilder:
Elisabeth Thoresen Olseng. Bearbeider: Lars Drage. Kjøpsprosessen [Internett]. Hentet fra: https://ndla.no/subject:e18b8bf0-326b-45f6-8e95-982de8f34264/topic:865c3a47-eab1-45c3-8fbb-b171585fd1b8/topic:2ec7156d-d0d0-496c-9991-a18695d025ba/
Lest: 25.02.2022
Bilde av Mac
hentet ut 25.02.2022
2 Responses
Hei Andreas!
Jeg syntes du skriver veldig godt og det er spennende å lese blogginnlegget ditt! Det er også bra at du knytter teori opp mot praksis, godt jobbet!
– Sivert, Studentassistent
Takk for god tilbakemelding, Sivert!